restaurálásról

Egy restaurátornak kivételes helyzete van: ő az, aki a legközelebbről tapasztalhatja meg, hogyan is épül fel, miből áll, hogyan jött létre az a műtárgy, amit a gondjaira bíznak. Miközben az elmúlt idő, a folyton változó környezet, a jó vagy rossz szándékú emberi ténykedés ártó, roncsoló hatásait igyekszik orvosolni, apró részletekből összeállhat előtte egy történet, a tárgy, a festmény története.  A felfeszítés nyomai a vásznon, a vakkereten, a szerszámnyomok, ahogyan a mester vagy a segédje az alapozást felhordták, a gondosan meghúzott vagy éppen kapkodva feldobott ecsetvonások, a freskóvakolat egyenetlensége vagy éppen tükörsima felszíne, a friss habarcsra támaszkodó kéz lenyomata, a bekarcolások, amivel a festő egy-egy körvonalat felvázolt. A sérülések, s a sérülések eltüntetésére tett korábbi kísérletek. Javítások és szándékos rongálások nyomai, feliratok, cédulák, pecsétek. Szúrt, vágott vagy golyó ütötte nyomok. Mind-mind egy hosszabb vagy rövidebb műtárgy-sors apró mozaikdarabjai, amelyekből a restaurátor számára összeáll a festmény története. Ennek ismeretében próbáljuk megszüntetni mindazt, ami a képet veszélyezteti, stabilizálni, ami meggyengült, feltárni, amit elfedtek a felszínre rakódó, gyűlő rétegek, s kiegészíteni, ami kiegészíthető, hogy a mű újra egészként legyen látható, tapasztalható, hogy újra megszólalhasson, a saját hangján.  

Restaurálásra vonatkozó megbízást bárki adhat, akinek tulajdonosként műtárgy van a birtokában. 

Megrendelőink közé tartoznak állami, közgyűjteményi és egyházi szervezetek, valamint magánszemélyek és műtárgykereskedők is.

Műtermünk a lehető leggondosabb körültekintéssel, a kulturális örökség restaurálására vonatkozó Etikai Kódex előírásait követve, korszerű vizsgálati módszerekkel megalapozott szakmai elvek mentén végzi munkáját.

1.

Helyszíni szemrevételezés, konzultáció a megbízóval

 

2.

A műtárgy kutatása, fototechnikai és műszeres vizsgálatok elvégzése, restaurálási terv készítése

 
 

3.

A felhasználni kívánt anyagokat, az alkalmazni kívánt eljárásokat, az idő- és költségtervet tartalmazó restaurálási terv egyeztetése a megbízóval

 
 
 

4.

A tényleges restaurálás: szállítható méretű műtárgy esetében műteremben, helyhez kötött, nagyobb méretű festmények és falképek esetében helyszíni munka